Bunches and Branches

2006-2011

Indolring, 2010, oil on canvas,
170 x 110 cm
Weibliche Verformungen, 2009, oil on canvas,
90 x 130 cm
Schnelles Verlangen, 2010, oil on canvas,
2010 x 150 cm
Zügellose Magie, 2009, oil on canvas,
190 x 130 cm
Kalt Aufwachen, 2010, oil on canvas,
160 x 220 cm
Bunches of Branches, 2010, oil on canvas,
220 x 160 cm

Das Bild der Landschaft – Waldstücke und verzweigtes Unterholz – verdichtet sich noch durch die farbige Textur der Gemälde. Ein Gewirr aus Strichen und Punkten sowie differenzierte Farbschichten bedecken die Bildoberfläche und lösen die Konturen der Gegenstände in der Wahrnehmung weitgehend auf. Im Bildaufbau lehnt sich Erik Schmidt an die Tradition der Landschaftsmalerei im 19. Jahrhundert an, überblendet sie jedoch zugleich mit den Mitteln der zeitgenössischen Malerei und neuen Medien.

Alle Motive entstammen Landschaften der Heimat des Künstlers, Westfalen. Ausgehend von fotografischen Vorlagen entstehen in einem prozesshaften Malakt im Atelier Ansichten einer Natur, die auf den Menschen nur durch seine Abwesenheit verweist. Einzelne der gemalten Schauplätze setzen sich in den Settings seiner Filme fort.

english

Bunches and Branches

The depiction of the landscape – forested areas and the tangle of branches in the undergrowth – grows even denser thanks to the colourful texture of the paintings. A tangle of lines and dots coupled with nuanced layers of paint fill the frame and largely blur our perception of the objects. Erik Schmidt draws on the 19th-century tradition of landscape painting in the composition of these works, yet simultaneously overlays this with means drawn from contemporary painting and new media.

All the motifs stem from landscapes in the artist’s homeland, Westphalia. Taking photographs as his point of departure, views of a natural realm come into being in the studio in the act of painting, which unfolds as a process. The paintings reference human beings solely through their absence. The settings in Erik Schmidt’s films pick up on some of the locations portrayed in the paintings.