There's Enough to Go Around, 2012, oil on canvas,
220 x 150 cm
Tell Me What Democracy Looks Like, 2012, oil on canvas,
220 x 150 cm
Stop and Make Your Own Sign, 2012, oil on canvas,
100 x 150 cm
Peace, 2012, oil on canvas,
130 x 90 cm
Occupy Everything, 2012, oil on canvas,
100 x 150 cm
New York Times 1, 2012, coloured pencil on newspaper,
56 cm x 30 cm
New York Times 16, 2012, coloured pencil on newspaper,
56 cm x 30 cm
Ausstellungsansicht "Downtown", Haus am Waldsee, Berlin, 2012
Ausstellungsansicht "Downtown", Haus am Waldsee, Berlin, 2012

Die Serie Downtown zeigt Ansichten der New Yorker Occupy-Camps. Während seines Aufenthalts in New York 2011 erlebte Erik Schmidt den Beginn der Protestbewegung und hatte täglich eine direkte Sicht auf die Besetzung des Zuccotti Parks in Lower Manhattan. Entsprechend unvermittelt richtet sich der Blick auf schlafende Demonstranten, das farbige Erscheinungsbild der Zeltstädte und Einsätze der Polizei – während eine Ästhetik des Spektakels bewusst unterlaufen wird.

Wie schon in früheren Werken untersucht Erik Schmidt die Normen und Rituale gesellschaftlicher Randgruppen, in die er eintaucht, ohne wirklich Teil von ihnen zu sein.

Malerisch zeugen die Bilder von einer stärkeren Auflösung der Farben.

english

Downtown (2012)

The Downtown series shows views of New York’s Occupy camp. During his stay in New York in 2011, Erik Schmidt experienced the start of the protest movement and had a direct view day after day of the occupation of Zuccotti Park in Lower Manhattan. This is reflected in the unmediated gaze he turns on sleeping demonstrators, the colourful sight of the tent cities and on police interventions – all the while consciously undermining an aesthetic of spectacle.

As in earlier works, Erik Schmidt explores the norms and rituals of marginalised social groups, immersing himself in them yet never really becoming part of them.

The colours deployed seem to a large extent to dissolve and fragment as a result of the open painterly brushwork.