Hunting Grounds

2005-08

Hunting Grounds, 2006, Super 16 mm Film auf DigiBeta, 14:16 Min. (excerpt)

DoP: Thomas Frischhut; Editing: Stephanie Kloss; Music/Sound: Max Knoth; Producer: Swenja Babucke

Der schönste Jäger von Deutschland, 2005, oil on canvas,
110 x 160 cm
Deutsche Landschaft, 2005, oil on canvas,
70 x 100 cm
Caricature of a Confidential Nature, 2005, oil on canvas,
210 x 160 cm
Vertrautes Licht, 2007, oil on canvas,
220 x 300 cm
Eine Frage des Glaubens, 2006, oil on canvas,
270 x 360 cm
Cave Canem et Ecce Homo, 2008, oil on canvas,
240 x 360 cm

In dem Film Hunting Grounds (2006) wechseln die Szenen einer Parforce-Jagd mit Szenen einer adligen Dinnerparty auf Schloss Wendlinghausen im Teutoburger Wald. Der Künstler wird als Protagonist des Films in das gesellschaftliche Ritual der Jagd verstrickt, ohne dass seine Rolle als Jäger oder Gejagter eindeutig festgelegt ist. Verschiedene Handlungsebenen sowie die Themen Künstlerselbstbild, Jagdtrieb und Verfolgungswahn, Leidenschaft und Todesangst überlagern sich gegenseitig.

Parallel zu den Filmaufnahmen entsteht ab 2005 ein Gemäldezyklus, der einzelne Motive der Jagd hervorhebt und ebenso deutlich selbstinszenatorische Züge trägt. Der relativen Ruhe des ländlichen Idylls wirkt in den Bildern die Auflösung der Oberfläche in bewegte Farbpunkte entgegen.

Hunting Grounds steht am Anfang einer Trilogie von Filmen, die in ländlichen Regionen in Westfalen gedreht wurden. Dazu zählen auch Bogged Down (2010) und Gatecrasher (2010).

english

Hunting Grounds (2005-2008)

In the film Hunting Grounds (2006) scenes of a parforce hunt are interlaced with scenes of an aristocratic dinner party at Wendlinghausen Castle in Teutoburg Forest. The artist, playing the lead role in the film, becomes entangled in the social ritual of the hunt, yet the question of whether he is the hunter or the hunted remains unresolved. Various narrative planes, together with topics such as the artist’s self-image, hunting instincts and paranoia, passion and fear of death, are superimposed one upon another.

Parallel to shooting of the film, in 2005 Erik Schmidt began a cycle of paintings that highlight individual hunting motifs, and also comprise clear elements of self-staging. In these works, the sense of motion conveyed by the pointillist style, which fractures the pictorial surface into vigorous dots, serves as a counterpoint to the relative calm of the rural idyll.

Hunting Grounds is the first in a trilogy of films shot in rural areas of Westphalia. The trilogy also includes Bogged Down (2010) and Gatecrasher (2010).