Suitwatcher’s Anonymous

2002-04

Suitwatcher's Anonymous, 2003, 16 mm Film auf Digi Beta, 6:15 Min. (excerpt)

DoP: Isabelle Küster; Editing: Stephanie Kloss; Music: Max Knoth

The Midday Pleasure, 2003, oil on canvas,
70 x 90 cm
Fulltime Club, 2003, indian ink and ballpen on tracing paper,
150 x 290 cm
Krawattengriff, 2002, indian ink and ballpen on tracing paper,
129 x 100 cm
Gloves, 2002, indian ink and ballpen on tracing paper,
112 x 100 cm
Gier, 2002, indian ink and ballpen on tracing paper,
150 x 127 cm
Everything Is Dissolving, 2003, oil on canvas,
110 x 160 cm
No Man!, 2003, oil on canvas,
100 x 60 cm

Blick auf den Swimmingpool eines Penthouses. Der Künstler im dunklen Businessanzug läuft  telefonierend und gestikulierend am Beckenrand auf und ab. Unerwartet rutscht er aus, fällt und droht zu ertrinken. In malerischen Einstellungen unter Wasser ist zu sehen, wie Schmidt sich immer weiter aus Anzug und Krawatte herauslöst.

Den Bildern des Films Suitwatcher’s Anonymous haftet ein Exhibitionismus und eine erotische Atmosphäre an, die sich am Ende im lustvollen Auspeitschen eines gepolsterten Bürostuhls entlädt. Für die Aufnahmen recherchierte Schmidt zuvor im Internet nach Fotos und Homevideos über Anzugträger-, Krawatten- und Handschuhfetischisten. In seinem Film nähert er sich der Rolle eines Fetischisten performativ an und setzt sich damit selbst der Betrachtung aus.

english

Suitwatcher’s Anonymous (2002-04)

A view of a swimming pool in a penthouse. Dressed in a dark business suit, the artist walks back and forth by the edge of the pool telephoning and gesticulating. Out of the blue he slips, falls in and nearly drowns. Painterly underwater shots portray Schmidt as he gradually disentangles himself from his suit and tie.

The pent-up energy of exhibitionism and the erotic atmosphere suffusing the images in Suitwatcher’s Anonymous are released at the end of the film when an upholstered office chair is whipped with great libidinous gusto. Before shooting began, Schmidt tracked down photos and home videos on the Internet fetishising suits, ties and gloves. In his film he performs a process of inching ever closer to the role of a fetishist, at the same time exposing himself to scrutiny.