Übermalung

1999-2006

Do Not Disturb, 2002, oil on canvas,
274 x 388 cm
Nein, 2005, oil on canvas,
27 x 22 cm
Sandman, 2006, oil on canvas,
???
Lava Girl, 2002, oil on canvas,
30 x 23 cm
Cruising Down the Road, 2000, oil on canvas,
274 x 388 cm
Untitled (Lovers), 1999, oil on canvas,
24 x 17 cm
Untitled (Lover II), 1999, oil on canvas,
24 x 34 cm
Untitled (Nudes), 1999, oil on canvas,
24 x 17 cm
Girl, 1999, oil on canvas,
30 x 23 cm

Do Not Disturb – Die Bilder von Erik Schmidt, die zwischen 1999 und 2006 entstanden, spielen mit den Reizen des Enthüllens und Verbergens. Zeitschriftenbilder, Fotografien von Werbemodels, pornografische Akte und Landschaften werden mit einer camouflageartigen Technik übermalt, die Einzelheiten des Bildmaterials ebenso verdeckt wie hervorhebt und die Aufmerksamkeit auf die Umrisse einer Figur, Augen oder Geschlechtsteile lenkt. Die Übermalung von Werbefotografien erinnert gleichzeitig an Vorbilder der Pop Art, wie das Camouflage Self-Portrait von Andy Warhol (1986).

Die Posen der Models werden durch die Bemalung ins Ikonenhafte gesteigert, jedoch unterlaufen die ironischen Kommentare in den Bildern die Ästhetik der Werbeaufnahmen. Kunst und Trash, Popkultur und Konsumkritik bilden wichtige Bezugspunkte der Arbeiten.

english

Übermalung (1999-2006)

Do Not Disturb – these works by Erik Schmidt, created between 1999 and 2006, play with the pleasures of revealing and concealing. Images from newspapers, photos of models from the world of advertising, pornographic nudes and landscapes are overpainted with a camouflage-like technique, simultaneously hiding and highlighting details of the images and focusing attention on the outlines of a figure, eyes or sexual organs. At the same time, the overpainting of advertising photographs recalls role models from Pop Art, such as Andy Warhol’s Camouflage Self-Portrait (1986).

The models’ poses, enhanced by the added paint, appear iconic; however, the ironic commentaries in the images subvert the aesthetic of the advertising photos. Art and trash, pop culture and a critique of consumerism are key points of reference in these works.